söndag 3 juni 2012

Knutstorp Rookie 600 2012!

Dagen D för knutstorp. Plötsligt kändes dom där 40 min körning från Fredagen alldeles för lite =/.
Vädret visste inte heller vilken fot den skulle stå på , under den här dagen hade vi molningt,regn, strålande sol och Dunder hagel. (se bild). Det är det väl värsta hellre spöregn hela dagen så man vet vilka däck som skall på .

Vi får iaf en torrstart till 20 min träningen. Tyvärr får jag bara 5 varv innan jag vet varför en kurva kallas "halk" vänstern. Som en blixt från klar himmel släpper bara framhjulet smack, så jag gör omedvetet en Colin Edwards o räddar hojen med vänster knä. Shit in i depå och psykvända framdäck och på med värmarna under en längre tid.

Det hinner komma en liten skur mellan träning och kval men hinner precis torka upp till kvalet.
Nu var det bara ut och försöka panga o behålla värmen i däcken, tyvärr så är det blandat kval ihop med R1000 så det blir knappt ngr frivarv. 1,09,4 . Men det räcker till 3:e startled och en 7:e plats på griden.

Sedan börjar slitet, när det är 30 min kvar till rejs öppnar sig himlen. Hela gruppen bestående av HåkanRR och Tove får böja rygg och  slita däck. 5 min Innan start är vi klara (måste köpa framfälg ).

Wet race uppropas och det är dags att ge sig ut på warmup lap. Mina tidigare regndäckserfarenheter sträcker sig till 4 varv på gamla backelitdäck på Anderstorp. Och dom kändes ju inte så där bra .
Men den här gången har Biketech dvs Håkan skjutit till med ett par nya Pirelli regndäck .

Starten går och jag kommer iväg hyffsat bra tyvärr immar visiret lite så jag kommer ut ur första kurvan som 8:a , tror jag iaf.  Det går som på räls hinner upp dom framför innan hårnålen. Känner på däcken ett par varv men känner att jag kan köra mkt snabbare än dom framför, helt sjukt bra grepp på nya sulor.
Bromsar mig om på långa rakan sedan är det bara att köra på. Ligger precis bakom nästa snubbe nedför backen kommer ifatt , då det verkar som om jag vågar släppa på nedför. Sedan när vi skall gå över den lilla kullen innan rakan så blir jag lite ivrig på gasen och Donnan slänger iväg bakhjulet i protest. Så efter en liten flygtur för både vä och hö fot så landar dom turligt nog på fotpinnarna och det är bara att stå på gasen. Då gör föraren framför mig ngt misstag i inbromsningen efter rakan och gnistorna tyder på att han gått omkull.

Jag känner mig 100% på däcken och försöker öka. Då kommer det, jag skär "snabb" högern innan backen för snävt. Framhjulet bara flyger iväg det där ljudet av kåpor mot asfalt är fakta. Bara släppa styret och glida av. Tar det lite lugnt när jag skall ställa mig upp eftersom jag vet att smärtan kommer senare pga adrenalin. Depåpersonal är framme snabbt och jag känner att det bara är en lite sträckningen i ryggen. Slänger en snabb blick på hojen den ser ok ut - kalas kan nog köra andra racet. Tyvärr så flyttas inte hojen så den ligger kvar i gruset. Så när det är ca 3 varv kvar går 2:an i racet av på exakt samma ställe och han glider mot min hoj, han klarar sig bra men min hoj stoppar upp hans.
Vet ej säkert men tror att det är då mitt oljetråg går sönder  eftersom det är på samma sida och inte sidan jag körde omkull på . Allt annat på hojen klarar sig fint, inte ens ett handtag går av.

Så trist. I efterhand så var vi ju så få till start så jag kunde ju taggat ned och tagit poäng. Men man funkar ju inte så särkilt inte när det smider. Kom ned på 1,16 tider i regnet och tror att snabbaste i race 1 körde på 1,13 . Känns ju helt ok för att vara första gången där och 2:a i regn.
Tack Till MARCUS för peppning =)
Nu till mitt största nöje här i livet SKRUVA // Fredrik





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar